3. 3. 2020
Oškretý lak, preliačeniny, či iné menšie poškodenia, ktoré si na aute občas nájde každý vodič už možno budú minulosťou. Spoločnosť Continental pracuje na vývoji jedinečného senzora, ktorý dokáže detegovať všetky tieto nežiadúce škody.
Malé poškodenia od nepozorných vodičov, alebo aj poškriabaný lak od vandalov nepatria medzi výnimočné nepríjemnosti. Podľa poisťovní práve takéto typy škôd tvoria podstatnú čas poistných udalostí, pritom množstvo takýchto prípadov vodiči ani nenahlásia. Berú totiž do úvahy aj svoju mieru spoluúčasti v rámci havarijného poistenia a preto sa v mnohých prípadoch rozhodnú hradiť celú škodu z vlastných zdrojov.
Často býva problémom aj odhalenie vinníka a zistenie, kedy a ako sa škoda stala. Týmto problémom však môže byť čoskoro koniec. Spoločnosť Continental prichádza na trh s revolučnými senzormi, ktoré dostali pomenovanie Contact Sensor System, v skratke CoSSy. Tento nový vynález má byť schopný zaregistrovať akékoľvek kontakty vozidla s iným objektom, ktoré prebiehajú v nízkej rýchlosti. CoSSy tak dokáže rozpoznať ťuknutie od inéhou auta, alebo škriabanie kľúčov po laku vozidla, pretože každá takáto udalosť má špecifickú zvukovú stopu.
Systém je zložený z niekoľkých samostatných čidiel, ktoré sú strategicky rozmiestnené po celej karosérii vozidla. Keď CoSSy zaznamená poškodenie, majiteľovi vozidla odošle informácie na mobilný telefón, alebo môže aj zapnúť jednu z kamier v aute a zaznamenať páchateľa. Systém dokáže aj zapnúť alarm a tým vyrušiť prípadného zlodeja, či výtržníka, alebo upozorniť druhého vodiča, ktorý do auta práve nacúval. Podľa vyjadrení spoločnosti Continental je systém CoSSy schopný na diaľku rozoznať sirény záchranných zložiek a tak dokáže vodiča včas upozorniť sa blížiacu sa sanitku alebo hasičské auto.
Mnohé vozidlá sú dnes vybavené Crash Impact Sound senzormi, ktoré tiež detegujú zvukové ozveny v konštrukcii auta, ktoré vznikajú pri náraze. Dokážu však rozlíšiť iba silnejšie nárazy, aké sú typické pre klasické havárie. CoSSy je zameraný primárne na detegovanie menších nárazov pri nižších rýchlostiach, prípadne malé poškodenia, keď je auto v pokoji.
Predpokladá sa, že CoSSy má ešte ďalšie využitia, tie však Continental zatiaľ nezverejnil. Dobrou správou však je, že o tento systém prejavilo záujem niekoľko výrobcov automobilov. Je tak možné, že sa táto nová technológia stane čoskoro súčasťou sériovo vyrábaných automobilov.