Kupujete ojazdené vozidlo? Pozor na podvodníkov!
Kúpe ojazdených vozidiel podľahli tisíce Slovákov, ak patríte k tým, ktorí sa chystajú zaobstarať si jedno, máme pre vás zopár rád ako si kúpiť dobré a kvalitné auto z druhej ruky.
Pri kúpe nezabúdajte na základné fakty
Overenie pôvodu vozidla
Nastať môžu tri varianty, ktorým sa chcete počas kúpi vyhnúť:
- Auto je kradnuté – či je to tak si overíte na webovej stránke Ministerstva vnútra SR.
- Auto má pretočené kilometre – omladením vozidla sa snažia majitelia oklamať naivných kupujúcich, ktorý im ľahko naletia. Predísť tomuto môžete, ak si auto necháte skontrolovať automechanikom, ktorý by mal vedieť zistiť či najazdené kilometre zodpovedajú opotrebovaniu vozidla.
- Auto je v exekúcii alebo pod leasingom– v tomto prípade môžete prísť o peniaze, ktoré ste do auta vrazili, peniaze si vymáhajte od majiteľa súdnou cestou.
Základné údaje o ojazdenom vozidle musia vždy sedieť:
- Rok výroby – skutočný rok výroby zistíte ľahko, z kódov na sklách, na bezpečnostných pásoch, plastových dieloch, nádobkách na kvapaliny.
- VIN číslo – býva v motorovej časti, na podlahe alebo v batožinovom priestore, číslo musí súhlasiť s číslom v technickom preukaze.
- Typový štítok – ak by chýbal vtedy auto radšej nekupujte, nachádzať sa má v motorovom priestore alebo na stĺpiku B.
- Číslo motora – zahŕňa typ a číslo, nachádza sa na boku motora, často je ho komplikované skontrolovať, stačí keď sa zhoduje typ uvádzaný v technickom preukaze.
- Servisná knižka – môže vám pomôcť pri kúpe, ale aj tie sa falšujú.
- Počet predchádzajúcich majiteľov – ak predávajúci povie pravdu máte šťastie, čím ich je menej tým lepšie pre vás.
Vzhľad motorového vozidla – Vonkajší:
- Lakovanie vozidla – dôležitý faktor pri posudzovaní či bolo na aute niečo opravované, hľadajte stopy brúsenia, tmelenia, drobných hrudiek alebo vypukliniek. Všímajte si aj koróziu a spodné časti karosérie, dverí, blatníky.
- Medzery – jasný dôkaz nekvalitnej opravy vozidla, často po nehode, ak vám majiteľ tvrdil, že nebolo búrané, toto môže znamenať opak. Všetky diely musia pekne lícovať.
- Pneumatiky – Skontrolujte hrúbku, letne by mali mať 1,6 mm a zimné 3 mm, plášť a disky. Opotrebovanie behúňa môže poukázať na zlú geometriu, neodbornú opravu.
- Predná a zadní náprava – všímajte si atypický odklon kolies, ten môže nevhodne opotrebovať pneumatiky.
- Podvozok – spodná časť vozidla, viditeľne by nemo nič trčať, byť zmačkané, pozerajte na zvary, neoriginálne môžu byť predzvesť zlepovania vozidla. Nesmie unikať olej.
Vzhľad motorového vozidla – Vnútorný:
- Vlhkosť – a puch môže napovedať o zatekaní kvôli neodbornej oprave po nehode, skontrolujte či sa niekde nevyskytuje voda, blato, piesok.
- Opotrebovanie a vzhľad: skontrolujte volant – lesklosť, sedačky –vysedenosť, interiér – či sa v ňom vozilo viac ľudí.
- Airbagy – musí sedieť kryt, urobte test s kontrolkami, dajte kľúč do prvej polohy, ak kontrolky nehasli postupne alebo kontrolka airbagu spolu s inou naraz, vtedy je kontrolka napojená na inú a je dosť možné, že airbag je nefunkčný.
- Bezpečnostné pásy – nemôžu byť poškodené, zadrhávať sa
Pri skúšobnej jazde si všímajte:
- Skontrolujte či nie je na viečku na olej vyzrážaná voda, tzv. biely film.
- Mastnota v expanznej nádobke ukazuje na prienik oleja do chladiacej kvapaliny.
- Nečistota v exp. Nádobe ukazuje na nepravidelnú údržbu.
- Skontrolujte mierku oleja a farbu, nesmie byť pri benzíne čierny.
- Motor by mal byť suchý a čistý.
- Po naštartovaní by ste nemali počuť pazvuky, škrípanie, chrchlanie, nemali by ste cítiť veľké vibrácie, hluk a trhanie.
- Skontrolujte ako sedí vozidlo v zákrute, či nejde do strany pri jazde rovno.
- Vyskúšajte brzdy, klimatizáciu a inú elektroniku či v aute správne funguje.